Pazartesi, Kasım 14, 2005

Garantili Lahmacun ve Ideal Gaz Yasasi

Bakalim ne yazmislar... Hmmm, bunu yazan Turkce'de noktalama isareti kullanildigini bilmiyor herhalde. Ulan bi de kalkip yabanci dil ogreniyo bu adamlar. Her seyimiz karambole ya, bu da boyle iste. Ozensizlik diz boyu. Babam olacakti ki bu tarife okkali bir kufur sallayacakti. Tuttugu kalemden baslayip sulalesinin kosesine kadar... O kadar kizar Turkce'yi kotu kullanana.

Aslina bakarsan Allah'in lahmacun tarifi. Ha oyle yazilmis, ha boyle. Ama olmaz ki, insan satirlarin arasinda kayboluyor. Koyduk mu yogurdu? Koyduk, tamam. Ulan, bir bardak unu ayir diyor, sonra nereye sokuyor ki? Haydi ben baslayacam sovmeye simdi. Yesil Erik, kos un serp su balciga. Peh, rezil olduk vallahi. Naturel Kebap'tan ismarlayacaktik simdi, yarim saate elimizde olacakti. Yemek Sepeti'nin yurtdisi servisleri bir baslasa da rahat etsek. Bes dakikada mideye indirecez, kirk saat bununla ugrasilmaz ki... Amerikasinin da isinin de...

Ohhh, tam kebapci lahmacunu oldu. Biraz daha limon... Biraz yesillik, bolca sumak...

Neyse, yeter bu kadar girizgah. Tarif ektedir. Afiyet ola.

(1 su bardagi yaklasik 1 cup'a denk gelmekte)

HAMUR:
1/2 kg un
1.5 cup yogurt
1/3 cup sivi yag (eritilmis tereyagi da olur)
1 kucuk paket kuru maya (Fleischman marka)
2 tatli kasigi tuz
1 tatli kasigi seker
1/4 cup ilik su

Kucuk bir kapta ilik suda sekeri cozup mayayi ekleyin. Yaklasik 10 dakika icinde mayanin kabarmasi lazim. Kabarmazsa maya sizlere omur demektir, taze bir paketle deneyin.

Mayali sekerli suyu, yagi, tuzu, yogurdu ve unu karistirip usanmadan yogurun. Burasi "bilimden cok sanat." Su gicik oldugum "kulak memesi kivami"ndan biraz daha yumusakca bir hale gelmesi gerekiyor. Benim olcum ele yapismamasi. O hale gelinceye kadar azar azar un eklemeye devam edebilirsiniz. En az 10 dakika yogurun.

Ilik ortamda en az 1 saat daha kabarmasini bekleyin. Ben hamuru metal bir kaba koyup 200F'ye isitilip sondurulmus firinda bekletirim genelde. Ustu hafif kurusa da evde soba arkasi olmadigindan idare ediyoruz iste.

IC:
1/2 kg kiyma
2 orta boy sogan (minik kupler halinde dogranmis)
1 okkali demet maydonoz (cimrilik etmeyin, hepsini koyun)
3 orta boy domates (minik kup seklinde kesilmis)
5-6 sivri biber, olmazsa 1 buyuk yesil dolmalik biber (ince dogranmis)
3 dis ezilmis sarmisak
1 corba kasigi aci biber salcasi (tepeleme dolu)
1 corba kasigi domates salcasi (o da dolu)
2 tatli kasigi taze cekilmis karabiber (Yesil Erik hep durdurur beni, biraz daha bile konulabilir bence)
1 tatli kasigi pul biber (aci sevenlere)
1 tatli kasigi yenibahar (kesinlikle atlamayin bunu)
2 tatli kasigi tuz
Yarim cup su (inanilmaz ama gercek)

Ic malzemesini ozenle karistiriniz.

Velhasil-i kelam, sisen hamuru 8'e bolup acabileceginiz en ince sekilde acin. Seklinden sorumlu degilim, benimkilerin agzi burnu hep ayri tarafa gider.

Malzemeden calmadan acilan hamurun uzerine ici yayip bastirin biraz. 375F'ye isitilmis firinda 10-15 dakika pisirin. Lahmacunun alti kizarmis olacak, ustundeki etler de cig kalmaz bu arada.

Icine konulacak malzemeyi saymiyorum, fazla ukalalik olur. Herkesin damak lezzeti ayri. Sonunda hepimiz les gibi sogan kokacagiz nasil olsa.

Bizim gibi her gun ayni seyi yapamayacak olanlara oneri: Miktari bol tutup yaptiginiz lahmacunlari yapisan naylon folyolara (marka vermeyeyim simdi) teker teker koyun, sonra da bir tabaga yerlestirip dondurun. Donduktan sonra tabagi alabilirsiniz, donan lahmacuna bir sey olmaz. Sonra cozmeden firina atip (tabii once naylonu cikartin, sonra tadinda bir kekremsilik oluyor ;) bir guzel pisirin. Pismesi biraz daha uzun surese de kimin umurunda...

Peki, bir soru size: Dalmadan hemen once 4 lahmacunu mideye indirdiniz. 30 metre derinlikte barsaklarinizda afedersiniz feci sekilde (hacmen yaklasik 1/2 litre) gaz oldu. Sonra dediniz ki "Cok gaz oldu, hemen cikalim artik yuzeye." Bastiniz ciktiniz... Basiniza gelecek olan nedir? Acik oturumu baslatiyorum.

EK NOT: Bu tarifi Fethiye de denemis, hem de mangaldan bir tasfirin yaratarak... Ben de onun tanimladigi gibi mangalda yaptim. Enfes oluyor. Firsatiniz olursa mutlaka Fethiye'nin yontemiyle deneyin.

10 Yorum:

Blogger fethiye dedi ki...

o gazin hiziyla hoppa yuzeye mi cikacaksin?! hehehe

lahmacun da yaparlamis ya. siz bize ne zaman geliyorsunuz, soruversene bi yesilerik hanfendine. sabah simit de hazirdi, soylemesi ayiptir.

11/14/2005 7:30 ÖS  
Blogger tavsan dedi ki...

bak soruyu cevapliyorum ama lahmacunlardan gondereceginiz diye ona gore. zaten buralara gondermenize gerek yok, yesilerikcim biliyo ben yakinda kisa sureligine daha yakinlara geliyorum.
simdi yuzeyde basinc daha az olacagi icin o gaz daha da artacak (genisleyecek) oole hoppadanak cikarsan. vurgun olayi da boyle bisey keza. o minik kabarciklar bir anda basinc azalinca koccaman olup damar tikiyolar.
O:) bak melek gibi bekliyorum umitle, ona gore. dooru bilmisimdir di mi dimi?
bi de supper anlatmissin; ozellikle taddaki kekremsilik bolumunde cok eglendim:))

11/15/2005 4:18 ÖÖ  
Blogger ycurl dedi ki...

Tavsan cevaplamis ama ben de sansimi deneyeyim yuksek basinctan alcak basinca ciktigin icin ve hacim ile basinc ters baglantili olmasindan (PV=nRT) o gaz daha da artacak. Bunun tersi de gecerli ayni sey alcak basinctan yuksek basinca gectigin zaman da olur. Sanirim dalgic tuplerinde sivilastirilmis hava (azot+oksijen) yerine sivilastirilmis helyum+oksijen gazinin kullanma sebebi de basinc degisikliklerinden helyum gazinin daha az etkilenmesidir. Basinc azaldiginda vucut sivisindan uzaklasan cozunmus gaz daha az olacagindan, vucut bby az miktardaki degisime kolaylikla uyum saglar. Neyse ne diyordum oyle pattanadak cikma iste aheste aheste cik yukari.

11/15/2005 9:36 ÖÖ  
Blogger tavsan dedi ki...

ycurlcum sen pek bilimsel yaklasmissin olaya, hani biran utandim kendi yanitimin kalitesinden.valla hakkimizi arayalim diyorum;)

11/15/2005 10:33 ÖÖ  
Blogger Dalgic dedi ki...

Duuuut, sure doldu... Dogru yanit soyle: Su altinda 30 metrede basinc 4atm kadar oluyor. Eger bir sekilde 1/2 litre gaz olusursa (ki 4 lahmacunla olusmaz), yukariya cikinca ya hacim artacak ya da basinc. Hacim cokca artamayacagi icin (malum, barsak bu, ici bos degil) feci sekilde karin agrisi yapar. Ancak soylemeliyim ki 1/2 litre gaz falan olusmaz 4 lahmacundan, bir kere orasini uydurdum.

Ikincisi, tavsancim, basrsaktaki gazdan vurgun yenmez. Kanda cozulen azotun cigerler yoluyla atilmaya firsat bulamayip dolasim sitemine girmesinden yenir. 30 metrede gaz olusacak kadar beklersen (30 dakikadan fazla) kaninda cozunen azot mikatri vurgun yeme riskini arttiracaktir elbet. Ama bunun ycurl'un dedigi gibi helyum melyumla alakasi yok. Bir de tuplerdeki hava 200atm basincta gaz olup asla ve asla sivi degildir.

Her neyse, boyle abuk bir soruya yanit vermeye calistiginiz icin hepinizi kutlarim. Dondurulmus lahmacunlarinizi bizim buzluktan bizim masaya gonderdik ve afiyetle yedik. Ozur dileriz. Ilk gorusmemizde hepinize lahmacun ya da tercih ederseniz midye dolma sozum olsun.

Cok adi ve kandirikciyimdir. Huyum kurusun.

11/15/2005 10:45 ÖÖ  
Blogger ycurl dedi ki...

Sivi mi yazmisim. Gaz olacakti tabii ki sabah sabah kahve icmeden yazarsam boyle olur. Bir de ben helyumla iliskisi oldugunu soylemedim. Sadece tuplerden helyum kullanmasinin alcak basinctan yuksek basinca gecisi kolaylastirdigini yazmaya calismistim.
1/2 litre gazi attigini anladik zaten. Iki kere kafamiza vurmussun attim onu ciddiye alip cevaplamissiniz gibilerinden. Cik cik seni yesil erik hanimefendiye sikayet edicem.
Arti brovesi olan sensin. Brove almak icin bunlari bilmen gerekli zaten :P
Bir sorum olacak. En derin dalis 30m'ye kadar mi yapilabiliyor?
Lahmacunlar icin de afiyet olsun tarifi aldik gozumuz yoktu buzdolabindakilerinde :))

11/15/2005 12:20 ÖS  
Blogger tavsan dedi ki...

simdi bi kere olmaz ki bu. en derin teessuflerimi gonderiyorum, ben lahmacun hayalleriyle yasamistim. bi kere ayrica ben bagirsaktaki gazdan vurgun yenir de demedim dikkatinizi cekerim; orada benzerlik kurdugum sey basinc aniden dusunce yasanan genislemeydi.tamam, oyle olsun bakalim, bunu yazdim ben bi kenara;) lahmacunlar bi kere daha afiyet olsun efenim ikinize de. midye dolma olayi da iyiymis bu arada, hmmmmm.

11/15/2005 12:45 ÖS  
Blogger Dalgic dedi ki...

Tamam canim, kizmayin. Dedim ya, sozumuz soz, elbet size yedirecegiz lahmacun.

En derin dalis 30'a yapilmiyor tabii. Dogrusunu istersen kaca dalacagin biraz da hangi kurallari izledigine bakiyor. US Navy farkli, BSAC farkli, PADI farkli (ki PADI'nin kurallari tamamen ticari amacli ayarlanmistir). Egitim amacli 42m'ye dalinir, normal dalislarda biz 26m'yi gecmezdik pek.

11/15/2005 2:04 ÖS  
Blogger fethiye dedi ki...

Tarif denendi, afiyetle yendi ve cok cok tesekkur ederim Erik kardes!

7/20/2006 1:21 ÖÖ  
Blogger Dalgic dedi ki...

Ben tesekkur ederim. Bizden sonra senin de yapmis olman cok guzel. Bizde fotograflari yoktu. Ustelik mangalda yapmak da ayri bir guzellik. Ayni taslardan bizde de var (aslinda biz almadik, eski ev sahibi firinin icinde unutmus. :) Bu haftasonu deneriz artik.

7/20/2006 1:50 ÖÖ  

Yorum Gönder

<< Evime Gotur Beni